Etusivu » Uutiset ja artikkelit » Äänekosken ja Suolahden välinen kaukolämpöputki on nyt valmis 

Äänekosken ja Suolahden välinen kaukolämpöputki on nyt valmis 

Lokakuun lopussa Äänekosken ja Suolahden kaukolämpöverkostot yhdistyivät, kun kummankin taajaman suunnasta rakennetut putket yhdistettiin Paatelan kanavan sillalla. Miten kaukolämpöputki saatiin kulkemaan kanavan yli? 

Äänekosken Energian massiivinen rakennusprojekti saatiin päätökseen kun Äänekosken ja Suolahden kaukolämpöverkostot yhdistävän siirtoputken viimeiset saumat saatiin hitsattua Paatelan kanavan Äänekosken puoleisessa päässä sillan alla .

“Projekti valmistui aikataulussa eli ennen tulevaa lämmityskautta. On hienoa että saatiin kevyen liikenteen väyläkin samalla priimakuntoon”, toteaa Äänekosken Energian käyttömestari Juha Saranen.  

Keiteleen ylittävä silta on noin 100 metriä pitkä. Miten kaukolämpöputki saatiin rakennettua kanavan yli?

“Kanavan ylitys oli kaikkiaan noin puolentoista kuukauden projekti, joka aloitettiin syyskuun puolen välin jälkeen. Hitain osuus oli kiinnittää putkille kannakkeet siltaan: sillan kannen alle asennettiin yhteensä 17 järeää, yli 200 kg painavaa teräskannaketta kaukolämpöputkien kiinnitystä varten. Tähän vaiheeseen kului noin kuukauden päivät putkien paikalleen asennuksineen”, Saranen taustoittaa.

Kolmen nosturiauton voimin

Rakentaminen oli myös erityisen hintavaa, koska parhaimmillaan työmaalla työskenteli kolme nosturiautoa yhtä aikaa. Yksi tarvittiin tuomaan putket työmaalle, toinen niiden paikalleen nostamiseen kannakkeiden päälle ja kolmannen nosturin nostolavan kyydissä oli hitsari, joka hitsasi putkia kiinni toisiinsa. 

“Tekemistä hidastivat myös kuivumisajat: Kannakkeiden tueksi asennettiin ns. kemiallinen ankkuri, jota varten porattiin reikä sillan kanteen ja joka kiinnitettiin paikalleen. Jokaisen ankkurin kuivumisaika oli 45 min ja sitten hommat jatkui”, kertoo Saranen. 

“Keskimmäisten kannakkeiden, putkien asennukset ja hitsaus toteutettiin niin, että nosturiauto laski asentajan ja toinen materiaalit sillan päältä alas kannen alle ja ohjaus tapahtui radiolla sillankannen päältä nosturikuskeille, mihin suuntaan täytyy liikuttaa  koria ja materiaaleja”, Saranen kertaa. 

Yhtiön historiallisen projektin viimeiset, Äänekosken ja Suolahden kaukolämpöverkkojen yhdistävät saumat hitsattiin Äänekosken puolella siltaa sillankannen alla. 

Kun kannakkeet olivat valmiina, putkien asentaminen sujui ripeästi. 

“Putket ovat 12 metrin pituisia, joten kun päästiin niitä nostamaan paikalleen, työt etenivät huomattavasti nopeammin”, Saranen nauraa. 

Testejä ja koeponnistuksia 

Sillan läheisyydessä on venttiilit, eli toisella puolella on Äänekosken ja toisella puolella Suolahden kaukolämpöverkko lämpökierrossa. Ennen kuin putkilinjat otetaan lämmityskäyttöön ja verkot lopullisesti voidaan yhdistää, varsinaisen rakentamisen päälle tehdään perusteelliset koeajot ja testaukset.

Kun viimeinenkin sauma 8 km matkalla oli valmis, urakoitsijan tankkiauto toi kylmää vettä, jolla sillan ylittävä putki täytettiin painekokeita varten. 

“Vettä tarvittiin kaikkiaan noin 13000 litraa eli pari tankkiautollista, jotta putket saatiin täytettyä koko venttiilivälille. Ensimmäinen testi oli paineistaa vesi 21 baariin ja seurasimme tunnin ajan, pääseekö paine laskemaan. Ei päässyt”, Saranen kertoo. 

Hyväksytyn painekokeen jälkeen voidaan venttiilit avata ja linja laittaa lämpökiertoon eli ryhdytään lämmittämään sillan osuutta putkistosta. 

“Vasta kun putki on lämpökierrossa, se voidaan eristää. Tässä tapauksessa eristykset ja niiden tarkistukset tapahtuvat taas nosturin nostokorista käsin”, Saranen kertoo. 

Siirtolinjan kokonaisurakan päätoteuttaja oli Warmnet Oy Varkaudesta, suunnittelusta vastasi oululainen Planora Oy ja putkimateriaalit toimitti Logstor Finland Oy Saarijärveltä. Luvituksissa tehtiin yhteistyötä Väyläviraston ja Keski-Suomen ely-keskuksen kanssa. 

“Rakennustöiden oli määrä valmistua lokakuun loppuun mennessä ja työt saatiin pakettiin päivää ennen. On ollut ilo jälleen kerran työskennellä näin ammattimaisten toimijoiden kanssa. Haluamme lämpimästi kiittää kaikkia osapuolia täysin nappiin menneestä projektista”, Juha Saranen sanoo. 

Toistaiseksi Suolahti lämpeää teollisuusalueelta tulevalla lämmöllä. Kun Kumpuniemen Voiman toiminta lakkaa, jatkossa Suolahtea tullaan lämmittämään putkea pitkin Äänekosken suunnasta.